Zużycie elektrody (w przypadku zastosowania miedzi), zależy od:
„Przypalenia” w EDM
„Przypalenie” w EDM jest to proces odkładania się ciężkich łańcuchów węglowodorowych na powierzchni materiału obrabianego w wyniku rozpalenia niegasnącego łuku plazmowego. Objawia się ono emitowaniem jaskrawego światła spod elektrody. Efektem przypalenia jest trudno usuwalny zgorzel oraz uszkodzona powierzchnia drążonego gniazda (pod zgorzelą pojawia się znacznej wielkości zagłębienie). Wokół kanału plazmowego, powstającego po zainicjowaniu wyładowania, w… Czytaj dalej „Przypalenia” w EDM
Library 2 – sterownik graficznego wyświetlacza LCD z kontrolerem RA6963
Przykład oparty został na wyświetlaczu Winstar WG240128B-TFH-TZ#. Jest to graficzny LCD typu COB (z kontrolerem na PCB) posiadający rozdzielczość 240×128, biały kolor tła i czarną treść. Wyświetlacz pozwala na wykorzystywanie interfejsu 8-bitowego. Projekt do pobrania z: https://github.com/PiotrPoterala/stm32f429i-disco_RA6963 Cechy Zależności Podłączenie systemu Inicjalizacja Wyświetlenie grafiki Wyświetlenie tekstu Wyświetlenie kursora Wyświetlenie własnej czcionki Przykład
Boot loader w STM32F030
STM32F030 może rozpocząć pracę wywołując program spod jednego z trzech obszarów: z pamięci FLASH, pamięci systemowej lub z wbudowanej pamięci SRAM. Boot loader, zlokalizowany w pamięci systemowej mikrokontrolera, może posłużyć do przeprogramowania jego pamięci FLASH poprzez USART (piny PA14/PA15). W tym celu należy: Ustawić bit nBoot1 na 1 (ustawienie domyślne). Aby upewnić się co do… Czytaj dalej Boot loader w STM32F030
ARM, SWD, printf() i Keil uVision
Choć duże pokrycie kodu testami jednostkowymi powinno zminimalizować prawdopodobieństwo pojawienia się błędów, czasami i tak, konieczne jest przedebugowanie się przez kod. W takich sytuacjach, oprócz breakpoint’ów, pomocnym narzędziem może okazać się „wyrzucenie”, w określonych punktach programu, danych na „konsolę”. Na desktopie nie ma z tym problemu. Co jednak, jeżeli debugujemy firmware na docelowym sprzęcie? Standard… Czytaj dalej ARM, SWD, printf() i Keil uVision
CppUtest w Keil uVision
Wpis zawiera kroki postępowania przy stworzeniu projektu ze scenariuszami testów jednostkowych dla firmware’u zapisanego w C++11. Toolchain: uVision MDK-ARM Essential Version: V5.29.0.0, Compiler/Linker Version: V6.13.1 Target: STM32F429ZITx Projekt do pobrania z: https://github.com/PiotrPoterala/PP_Library/tree/main/pp_unit_tests CppUtest CppUtest to framework oparty na modelu xUnit przeznaczony do przeprowadzania testów jednostkowych w projektach embedded. Napisany w C++ z powodzeniem może być… Czytaj dalej CppUtest w Keil uVision
Library 1 – sterownik silnika krokowego na STM32F429 DISCO (part 3).
Komunikacja pomiędzy PC, a płytką DISCOVERY oparta została na interfejsie UART. W celu podłączenia urządzeń wymagana jest przejściówka USB-UART, najlepiej, wyposażona w układ FT232. Konfiguracja mikrokontrolera pod obsługę UART przedstawiona została w części 1 omawianej biblioteki. Projekt do pobrania z: https://github.com/PiotrPoterala/stm32f429i-disco_stepper_motor oraz biblioteki: https://github.com/PiotrPoterala/PP_Library Struktura klas Mechanizm odbioru/wysyłania danych oparty został na wzorcu projektowym Dekorator.… Czytaj dalej Library 1 – sterownik silnika krokowego na STM32F429 DISCO (part 3).
Library 1 – sterownik silnika krokowego na STM32F429 DISCO (part 2).
Projekt oparty został na systemie czasu rzeczywistego Keil RTX w wersji 5 (RTX5) implementującego CMSIS-RTOS2 jako natywny interfejs RTOS dla urządzeń opartych na procesorach Arm Cortex-M. Projekt do pobrania z: https://github.com/PiotrPoterala/stm32f429i-disco_stepper_motor oraz biblioteki: https://github.com/PiotrPoterala/PP_Library Utworzenie projektu opartego na RTX5 Stworzyć nowy projekt i wybrać mikrokontroler, pod który będzie pisane oprogramowanie, W oknie Menage Run-Time Enviroment… Czytaj dalej Library 1 – sterownik silnika krokowego na STM32F429 DISCO (part 2).
Library 1 – sterownik silnika krokowego na STM32F429-DISCO (part 1).
Niniejszym wpisem chciałbym zapoczątkować cykl postów opisujących bibliotekę do zarządzania pracą silnika krokowego. W tej części zajmę się krótkim opisem projektu, podłączeniem silnik-L6258 (płytka P46d)-STM32F429_DISCO-PC oraz konfiguracją peryferiów mikrokontrolera. Projekt do pobrania z: https://github.com/PiotrPoterala/stm32f429i-disco_stepper_motor Wykorzystane technologie: C++11, RTOS: RTX5. Cechy: Obsługa driverów silników krokowych dysponujących interfejsem równoległym opartym na: parze sygnałów dir/clock, parze sygnałów zegarowych… Czytaj dalej Library 1 – sterownik silnika krokowego na STM32F429-DISCO (part 1).
P46d – sterownik silników krokowych z wysterowaniem 2x zegar
Miniaturowy sterownik silników krokowych P46d jest jednym z moich autorskich rozwiązań. Opiera się na układzie L6258ex obsługującym interfejs równoległy oparty na parze sygnałów zegarowych przesuniętych w fazie. Potrzeba jego powstania wynikła z faktu, że zdecydowana większość rozwiązań dostępnych na rynku dostarcza interfejs równoległy oparty na parze sygnałów zegar/kierunek. (Dlaczego w pewnych sytuacjach DIR/CLOCK nie jest… Czytaj dalej P46d – sterownik silników krokowych z wysterowaniem 2x zegar